اجرای طرح سمپاد مهارتی در چهار استان کشور

رئیس مرکز ملی استعدادهای درخشان (سمپاد) و باشگاه دانش‌پژوهان جوان با اشاره به اجرای طرح سمپاد مهارتی در کشور گفت: در حال حاضر این مدارس در همدان، خراسان رضوی ، خوزستان و البرز در راستای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش راه اندازی شده و فعال است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان یزد، " فاطمه مهاجرانی " در گردهمایی مدیران مدارس استعدادهای درخشان سراسر کشور در یزد افزود: اهمیت حوزه های مهارتی می طلبد، افرادی با ویژگی های مدارس سمپاد که علاقه مند به این حوزه هستند، ورود پیدا کنند.
وی اظهار داشت:بسیاری احساس می کنند، تنها دانش آموزان علاقه مند به رشته های علوم تحربی و ریاضی باید به مدارس سمپاد ورود پیدا کنند در صورتی که این ایده اشتباه است.
مهاجرانی اظهار داشت : مدیران مدارس سمپاد باید در زمینه فعالیت های پرورشی ، تربیتی ، مهارت زندگی و تاب آوری توجه خاص داشته باشند چرا که این فعالیتها از جمله تکالیف بر زمین مانده ماست.
وی با بیان اینکه مدارس سمپاد در جریان نخبه پروری نقش موثری ایفا می کند خطاب به مدیران این مدارس افزود: لقب نخبه به دانش آموزان سمپاد ندهید بلکه آنها دارای استعداد های برتر هستند.
مهاجرانی تصریح کرد: نخبگی یک فرایندی دارد، لذا از شما مدیران که اصلی ترین و موثرترین عنصر در پیاده سازی و اجرایی شدن سیاست های ستاد فعالیت می کنید می خواهم به دانش آموزان مدارس سمپاد لقب نخبه اطلاق نکنید زیرا آنها در آغاز مسیر نخبگی هستند.
رئیس مرکز ملی استعدادهای درخشان و باشگاه دانش‌پژوهان جوان بر ترغیب دانش آموزان جهت شرکت در المپیادها تاکید کرد و یادآور شد: شرکت آنها در گسترش المپیاد در مدارس باید جدی گرفته شود.
وی افزود: ما مسئول تربیت انسان هایی هستیم که بناست در آینده سهم بالایی در مدیریت های جامعه داشته باشند به همین خاطر باید انسان های اخلاق مدار ، با نظم و حرفه تربیت کنیم که دارای ارزش های درونی هستند.

رئیس مرکز ملی استعدادهای درخشان و باشگاه دانش‌پژوهان جوان از اجرای طرح خانه علوم پایه در مدارس سمپاد خبر داد و گفت: این طرح برای نخستین بار به صورت رسمی در خوزستان اجرا شد، البته در استان های البرز و یزد هم مقدمات آن فراهم شده است.
مهاجرانی گسترش دانش، توسعه تعاملات اجتماعی و حل مساله و تعامل با یکدیگر را از اهداف طرح یادشده بیان کرد و اظهار داشت: باید بستر و فضای استفاده از ظرفیت‌های دانش‌آموزان را در علوم پایه افزایش دهیم.
وی خاطر نشان کرد: هم اکنون 115 هزار دانش آموز متوسطه اول و دوم در 670 مدرسه سمپاد در سراسر کشور به تحصیل اشتغال دارند.
همچنین مدیرکل دفتر آموزش های کار و دانش وزارت آموزش و پرورش نیز در ادامه این گردهمایی گفت: توسعه مهارت ورزی دانش آموزان از جمله اولویت این وزارتخانه است چرا که ایران به نسل کارآفرین و پویا نیاز دارد.
" مصطفی آذرکیش" افزود: اگر بخواهیم کارآفرینی را توسعه دهیم باید دانش آموزان به سمت مهارت آموزی سوق پیدا کنند.
به گفته آذرکیش ، اجرای طرح سمپاد مهارتی فرصتی برای تحول و توانمندسازی دانش آموزان در زمینه های مختلف است و ترویج ، آموزش ، تحقیق و توسعه از جمله رویکردهای کارآفرینی است که مدیران مدارس ، والدین ، دانش آموزان و معلمان هم از ارکان کارآفرینی آن هستند.
وی تصریح کرد: برخی دانش آموزان در حوزه دانش قوی اما در حوزه مهارت آموزی و نگرش ضعیف هستند که باید رویکرد مهارت محوری در مدارس تقویت شود.
مدیرکل آموزش و پرورش استان یزدنیز در این مراسم گفت: انحطاط وپیشرفت هرجامعه ای مدیون آموزش و پرورش است و مهم ترین عنصر در این میان معلم است .

وی با اشاره به اینکه سطح هرجامعه ای در تراز معلمان آن جامعه است افزود : برای اینکه جامعه ای سالم داشته باشیم باید معلمانی با درجات عالی تحصیلی و اخلاقی داشته باشیم.

"عباسعلی دانافر" افزود :  رشد و تعالی جامعه اسلامی از مهمترین وظایف آموزش و پرورش در سند تحول بنیادین است و معلمان نقش مهمی در تربیت و پرورش دانش آموزان دارند زیرا آنها یکی از مهمترین ارکان نظام آموزشی هستند.
" عباسعلی دانافر" خاطر نشان کرد: رویکرد تربیتی و فرهنگی مهمترین رویکرد سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است که باید منطبق با ساحت های 6 گانه تربیتی شامل تربیت دینی و اخلاقی ، سیاسی و اجتماعی، زیستی و بدنی ، هنری و زیبا شناختی، اقتصادی و حرفه ای و تربیت علمی و فناوری باشد تعلیم و تربیت دانش آموزان براساس آن صورت گیرد.
دانافر مهارت محوری را از دیگر برنامه های آموزش و پرورش بیان کرد و گفت: باید آموزش های نظری به سمت مهارت محوری برنامه ریزی شود که در حال حاضر 38.5 درصد دانش آموزان استان در هنرستان ها تحصیل می کنند که تا پایان سال 1400 باید به 50 درصد برسیم .
وی خاطر نشان کرد: آموزش و پرورش نیاز به تحول دارد که مدیران و تیم آموزشی مدارس سمپاد باید در این زمینه پیشگام باشند .

دانافر با اشاره به اینکه یکی از ارکان اصلی سند تحول مدرسه محوری است افزود : فعالیت های مدارس سمپاد در جهت سند تحول بنیادین است و اهداف سند را دنبال می کند .

این مقام مسئول مهم ترین شاخص آموزش و پرورش استان یزد را 25 سال صدرنشینی درکنکور سراسری دانست و گفت : اولین خروجی مدارس سمپاد استان نیز به 25 سال قبل باز میگردد و این یکی از مولفه های موفقیت و تاثیرگذاری مدارس سمپاد در استان در کنکور را نشان می دهد .

دانافر از اجرای برنامه ویژه مدرسه "بوم " در مدارس سمپاد خبرداد و افزود : در مدارس دو نوع برنامه داریم یکی برنامه هایی که از سوی وزارت تعیین می شود و دیگری مربوط به برنامه ویژه مدرسه است که خود مدرسه 50ساعت را می تواند بر اساس نیاز دانش آموزان برنامه ریزی نماید .

وی تعداد مدارس سمپاد در استان یزدرا  12 باب اعلام کردو گفت : حدود 2 هزار دانش آموز در این مدارس تحصیل می کنند.

آدرس کوتاه: