آیین افتتاح دفتر همکاری آموزشی شاخه کاردانش و شرکت شهرکهای صنعتی استان یزد برگزارشد

با حضور سرپرست معاونت آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش؛
سرپرست معاونت آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت : باید زمینه برون سپاری آموزش های مهارتی را بیش از پیش فراهم کنیم .

به گزارش روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان یزد، " عبد الرسول عمادی " در این مراسم اظهار داشت : هدف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش آموزش های مهارتی است و ما باید زمینه برون‌سپاری آموزش‌های مهارتی را بیش از پیش فراهم کنیم.

عمادی توسعه مهارت‌های فنی و حرفه‌ای و آموزش‌های مهارتی در سطح مدارس استان را در شاخه کار دانش تاثیرگذار دانست و افزود: عمده فعالیت ما در آموزش و پرورش  باید بررسی راهکارهای توسعه آموزش‌های مهارتی و زمینه‌سازی برای برون‌سپاری این آموزش‌ها باشد به صورتی که آموزش هنرجویان در محل کارگاه‌های تولیدی و کارخانه‌ها به انجام برسد.

این مقام مسئول هدف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را آموزش‌های مهارتی دانست و گفت: باید آموزش‌های دانش‌آموزان را از سمت آموزش‌های حافظه‌ محور به سمت آموزش‌های مهارتی سوق دهیم.

وی محیط ها و فضاهای یادگیری متنوع را در یادگیری دانش‌آموزان موثر دانست و گفت: دانش‌آموزان در محیط‌های مدرسه، کلاس درس و محیط‌های اردویی مهارت‌های مختلفی را به دست می آورند که در سند تحول بنیادین جایگاه بسیار مهمی دارد و ما باید برای افزایش توان دانش‌آموزان در این راستا مطابق با سند گام برداریم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری یزد نیز در این مراسم گفت : توجه به مقوله مهارت آموزی نیاز امروز کشور است و آموزش و پرورش باید در جهت تقویت آن برنامه ریزی نموده و اقدام نماید.

" علی زینی وند" افزود : بحث حرفه آموزی و مهارت آموزی از سرفصل های دروس آموزشی در سطح دنیا است و در کشور ما نیز به گفتمان سازی نیاز داریم و این گفتمان را به مطالبه عمومی تبدیل کنیم.

مدیرکل دفتر آموزش‌های کاردانش وزارت آموزش و پرورش نیز در ادامه با توجه به تغییرات سریع تکنولوژی و تنوع مشاغل ضرورت ارتباط بین دستگاهی وجود دارد و با توجه به بحث اقتصاد مقاومتی و تربیت روحیه کارآفرینی متناسب با آن ایجاد دفتر همکاری آموزشی آموزش و پرورش شاخه کاردانش در شهرک‌ صنعتی استان لازم می باشد.

" سید مصطفی آذرکیش " از فعالیت یک هزار شهرک صنعتی در کشور خبرداد و افزود : فعالیت بسیاری از این کارخانجات و کارگاههای تولیدی با استانداردهای مهارت آموزی در شاخه کاردانش منطبق است و هنرجویان می توانند کارهای عملی خود را در این کارگاهها سپری نمایند.

وی افزود : هنرجویان با قرار گرفتن در خط تولید کارخانه ها و کارگاههای صنعتی قدرت کارآفرینی و خلاقیت آنها تقویت شده و فرصت بیشتری برای بروز پیدا میکنند و هنرجو فعالیت های مورد نیاز بازار کار را آموزش می بیند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان یزد در ادامه این مراسم مهم ترین رسالت آموزش و پرورش در زمان کنونی را اجرای سندتحول بنیادین عنوان کرد و افزود : مهم ترین رویکرد آن رویکرد مهارت محوری است و تبدیل نظام تعلیم و تربیت از یک نظام آموزشی صرف به یک نهاد اجتماعی که دانش آموزان را در ابعاد گوناگون تحصیلی در ساحت های 6 گانه تعلیم و تربیت به یک سرمایه اجتماعی تبدیل کند.

" عباسعلی دانافر" افزود : رویکرد نظری محور فقط منجر به رشد ذهنی دانش آموزان می شود و فاقد مهارت است ولی در رویکرد مهارت محور به جای پر کردن ذهن دانش آموزان، آنها را به سمت مهارت سوق داده و برای فضای کسب و کار آماده می شوند.

وی گفت : طبق برنامه ششم توسعه باید 45 درصد دانش آموزان به رشته های هنرستانی هدایت شوند که می توان با توسعه متوازن و هدایت تحصیلی دانش آموزان شرایط را برای رشد آنها در این زمینه فراهم نماییم.

تجلیل از خیر و " منصور نقدی " مدیر هنرستان " حاج حبیب ا... طرازی " ، هنر جویان برتر استان در مسابقات روبوکاپ آسیا اقیانوسیه و بیستمین جشنواره جوان خوارزمی و مدیران شرکت های شهرک صنعتی استان و بازدید از واحد های صنعتی که با آموزش و پرورش همکاری دارند از دیگر برنامه های این مراسم بود .

 

آدرس کوتاه: