جلسه آشنایی با مفاهیم مدرسه محوری برای روسای ادارات آموزش و پرورش استان

معاون پژوهش و برنامه ریزی اداره کل آموزش و پرورش استان یزد گفت : مدیران مدارس در تحقق سیاست مدرسه محوری نقش کلیدی دارند .

به گزارش روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان یزد، " علیرضا مصباح فر" در این نشست که با حضور روسای ادارات آموزش و پرورش استان برگزارشد اظهار داشت : مدرسه محوری عبارت است از تفویض اختیار و زمینه‌سازی برای گسترش و خلق مشارکت تمامی ذینفعان شامل مدیران مدارس، معلمان، دانش آموزان و اولیای آنها که در راستای ارتقای اثربخشی و کیفیت مدرسه انجام می شود.

وی مدرسه محوری  را به معنای واگذاری اختیارات و قدرت تصمیم‌گیری به مدارس عنوان کرد و افزود : مدرسه محوری یکی از رویکردهای اصلی زیر نظام رهبری و مدیریت سند تحول بنیادین  و گذر از تمرکز گرایی به مشارکت جویی و یکی از چرخش های مهم تحولی نظام آموزش و پرورش تلقی می‌شود.

مصباح فر تصریح کرد : در مدرسه محوری در گام نخست زمینه‌ای فراهم می شود تا مدارس از ظرفیت‌های قانونی آیین نامه اجرایی به طور کامل بهره مند شوند و از ارسال طرح ها دستورالعمل و بخشنامه های متنوع و متعدد و متناقض با اختیار مدرسه پرهیز شود.

این مقام مسئول افزود : در گام بعدی با اصلاح ساختار و فرایندها و با حذف کارهای موازی، برخی از اختیارات به ترتیب از وزارت آموزش و پرورش به استان و  مناطق و در نهایت به مدارس تفویض می‌شود.

مصبا ح فر با تاکید اینکه در تحقق سیاست مدرسه محوری، مدیران مدارس نقش کلیدی دارند گفت : آن‌ها می‌توانند با فراهم کردن زمینه های لازم ،  ارتقای کیفیت مدرسه را تقویت نمایند.

وی تبیین ظرفیت ها و قابلیت های مدرسه به عنوان سازمان یادگیرنده برای عوامل موثر در مدرسه، تبیین اهداف و اصول تعلیم و تربیت برای عوامل موثر در مدرسه، تبیین ماهیت و اهداف دوره های تحصیلی برای عوامل موثر در مدرسه ، تبیین چرخش های تحولی نظام تعلیم و تربیت برای عوامل موثر در مدرس، تقویت ارتباطات انسانی و اخلاقی ،توسعه خلاقیت فردی و سازمانی و تعامل، مشارکت و هم افزایی دانش آموزان، معلمان،  اولیا و نهادها از مهم‌ترین اقدامات مدیران در راستای مدرسه محوری بیان کرد .

توسعه حرفه ای معلمان، توانمند سازی و تامین منابع مالی تجهیزاتی ، شناخت از قوانین ، مقررات و آیین نامه ها، بهره مندی از سبک‌های متنوع مدیریت و رهبری  و تدوین برنامه عمل سالانه و طراحی فرایند نظارت راهنمایی و ارزشیابی را نیز از دیگر اقدمات مدیران مدارس عنوان کرد.

معاون پژوهش و برنامه ریزی اداره کل گفت : به منظور عملیاتی نمودن سیاست مدرسه محوری برنامه‌هایی در وزارت آموزش و پرورش برای تحقق اهداف نظام راهبری مدرسه محوری از طریق ساختار و ارکان پیش‌بینی شده به صورت هماهنگ و منسجم مدیریت خواهد شد.

 مصباح فر در پایان زیر نظام های مدرسه محوری را ارزیابی و تضمین کیفیت مدرسه از طریق  شفافیت عملکرد ،انتخاب و انتصاب مدیران مدارس، نظام سنجش و توسعه شایستگی های عمومی و حرفه ای مدیران مدارس ، آموزش و توانمندسازی نیروی انسانی پیشران مدرسه محوری، برنامه ویژه مدرسه  وبازمهندسی ساختار تصمیم گیری در مدرسه بیان کرد.

آدرس کوتاه: