دهمین نشست شورای آموزش و پرورش استان در سال 97 برگزارشد

با حضور سرپرست معاون آموزش متوسطه وزارت ؛
سرپرست معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت : مسئله تجهیز هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش، یکی از جدی‌ترین دغدغه‌های وزارت آموزش‌وپرورش است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان یزد، " عبدالرسول عمادی " در نشست شورای آموزش و پرورش استان یزد با اشاره به هفته بزرگداشت شورای آموزش و پرورش اظهار داشت: اینکه این هفته به نام این شورا اختصاص یافته نشان دهنده اهمیت و حساسیت ویژه آن است و باید نسبت به آن توجه ویژه داشته باشیم.

وی با بیان اینکه نظام تعلیم و تربیت مهمترین نظام جامعه انسانی است عنوان کرد: نظام رسمی تعلیم و تربیت به غیر از حمایت، همبستگی ملی  و مشارکت عمومی قابل تداوم نیست و از مهمترین عوامل نقش آفرین در این عرصه شورای آموزش و پرورش است.

عمادی خاطرنشان کرد: متعاقب قانون تشکیل این شورا در کشور، عمده فعالیت‌های آن بر عهده شهرستان‌ها و مناطق قرار گرفته و شورای استان یک نظارت عام بر عملکرد آموزش و پرورش و شورای شهرستان‌ها را بر عهده دارد.

این مقام مسئول از وجود ۶۵۰ هزار خیر مدرسه‌ساز در کشور خبر داد و عنوان کرد: این خیران از ماهی ۱۰۰ هزار تومان تا ارقام بسیار بالا در امر مدرسه‌سازی در نقاط مختلف کشور هزینه و سرمایه‌گذاری می‌کنند که این مهم در سایه اقدامات این شورا انجام شده است.

وی، مسئله تجهیز هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش را یکی از جدی‌ترین دغدغه‌های وزارت آموزش عنوان کرد و ابراز داشت: امسال با مشارکت جمعی از خیرین، جامعه خیرین تجهیز هنرستان‌ها را تشکیل داده‌ایم و به دنبال ثبت آن برای جلب مشارکت بیشتر در این جهت هستیم.

سرپرست معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش‌وپرورش ادامه داد: امروز دفتر همکاری مشترک بین شرکت‌های صنعتی با آموزش‌وپرورش در استان یزد افتتاح گردیده که این مهم مشارکت روش‌مند و دقیق برای آموزش‌وپرورش در سطح استان قلمداد می‌شود؛ چراکه این موضوع یک اقدام مستمر برای آموزش هنرجوهای هنرستان‌ها در محیط کار و با حضور استادان مجرب است و منجر به اشتغال به تحصیل بسیاری از همین دانش‌آموزان می‌شود.

عمادی یادآور شد: به هر میزانی که به مسئله برون‌سپاری آموزش دانش‌آموزان کاردانش توجه بیشتری صورت گیرد، به همان میزان از نیاز به تجهیز کارگاه‌های هنرستان‌ها صرفه‌جویی می‌شود و زمینه بهبود کیفی کاردانش نیز فراهم می‌شود.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه مشارکت مردم در مدرسه‌داری همانند مشارکت آن‌ها در مدرسه‌سازی است، اذعان کرد: راه‌اندازی کانون تأسیس مدارس غیردولتی یکی از اقدامات مؤثر در راستای در امر مدرسه‌داری است؛ همچنین درواقع توجه به تنوع در روش‌های آموزشی، هزینه‌های دولت در این حوزه کاهش پیدا می‌کند.

وی در پایان با بیان اینکه سند تحول بنیادی در آموزش‌وپرورش مهارت محوری را در اولویت اجرایی قرار داده است، خاطرنشان کرد: استان یزد ۲۵ سال رتبه نخست کنکور کشور را داشته که قابل تقدیر است؛ اما بایستی توجه داشت که سند تحول بنیادین ما نیاز به یک تغییر جهت از آموزش‌های نظری به آموزش‌های مهارتی دارد و بایستی توجه به آموزش‌های مهارتی افزایش یابد.

استاندار یزد: معلمین بیشترین دِین را به گردن جامعه دارند.

" محمدعلی طالبی "  در نشست شورای آموزش‌وپرورش استان یزد گفت: در حقیقت معلمین بیشترین دِین را به گردن جامعه دارند و همچنین بیشترین اعتماد مردم در جامعه به معلمان است؛ لذا نقش معلمان فراتر از نقش تعلیم و تربیت است و بایستی از این ظرفیت بیش‌ازپیش در استان استفاده شود.

وی افزود: خوشبختانه در استانی که به نسبت کشور، بهترین سرمایه اجتماعی را در اختیار دارد، در بین اقشار مختلف هم معلمان از بالاترین ظرفیت‌های اجتماعی برخوردار هستند.

استاندار یزد با بیان اینکه آموزش‌وپرورش مسئول اصلی تعلیم و تربیت جامعه است، اظهار داشت: درواقع انتظار این است که نگاه‌ها با آینده دوخته شود تا نیازها در آینده به خوبی شناسایی و مشخص شوند و با این نگاه باید فراتر از وظایف و مسئولیت‌های امروزمان بیندیشیم؛ چنانچه از مجموعه آموزش و پرورش در استان یزد انتظار می‌رود که پرورش انسان‌های توانمند در رفع نیازهای جامعه را مأموریت اصلی خود قرار دهد.

طالبی با اشاره تقویت آموزش کاردانش که نقش بسیار مهمی در توسعه کشور دارد یکی از موضوعاتی است که باید به آن توجه لازم صورت گیرد گفت: بحث پرورش اجتماعی دانش آموزان برای تربیت انسان‌هایی که در ابعاد مختلف توانمندی‌های اجتماعی را داشته باشند یکی دیگر از مواردی است که باید حتما به آن توجه لازم صورت پذیرد.

استاندار یزد گفت: در کنار آن باید احساس مسئولیت‌های اجتماعی معلمان را به وسیله تقویت انگیزه‌ها، بالابردن دانش آنها و همچنین در راستای رفع دغدغه‌های آنها به ویژه در مباحث اقتصادی و معیشتی و کم کردن مشکلات آنها در این حوزه قدم برداریم.

وی با تاکید بر اینکه عرصه‌های مختلف مشارکت مردمی در استان یزد را به خوبی مشاهده می‌کنیم عنوان کرد: ما باید زمینه‌های مشارکت را در استان یزد فراهم کنیم و مشکلاتی که در این راه وجود دارد را برطرف نماییم.

طالبی با اشاره به مشکلات معلمان حمایتی گفت: به نظر کار مجریان مدارس حمایتی را نمی‌توان خیلی با کار خیران مدرسه‌ساز مقایسه کرد چرا که انتظار داشتیم که این مدارس حداقل بخشی از بار فعلی که به دوش آموزش و پرورش هست را بردارند و مجریانی انتخاب شوند که این مسائل را حل کنند نه اینکه پرداخت نشدن حقوق معلمان چالش‌های اجتماعی را برای ما داشته باشد و مجریان این طرح‌ها تنها به عنوان یک واسط بین دولت و معلمان فعالیت داشته باشند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان یزد  گفت : استفاده از ظرفیت شوراهای آموزش و پرورش در رفع مشکلات ضروری است .

" عباسعلی دانافر " نیز در این نشست اظهار داشت: امروز دویست و شصت و چهارمین جلسه شورای آموزش و پرورش از بدو تاسیس و دهمین جلسه در سال جاری تشکیل شد و امیدواریم ظرفیت این شوراها در مسیر تعالی آموزش و پرورش مورد استفاده قرار گرفته باشد.

وی از شوراهای آموزش و پرورش به عنوان عرصه مشارکت دستگاه‌ها و ظرفیت های مختلف یاد کرد و افزود: ساختار شورای آموزش و پرورش نشان دهنده جایگاه این شورا است.

دانافر تاکید کرد: همه ما باید تلاش کنیم تا از ظرفیت‌های این شورا به ویژه در مناطق و شهرستان‌های استان، به نحو مطلوب استفاده کنیم و از این ظرفیت‌ها به منظور رفع مشکلات آموزش و پرورش بهره بگیریم.

مدیرکل آموزش و پرورش استان یزد با اشاره به فرا رسیدن هفته شوراهای آموزش و پرورش یادآور شد: عملکرد شوراها در مناطق و شهرستان‌ها باید مورد بررسی قرار گیرد و افرادی که از ظرفیت شورا به درستی استفاده کردند، تجلیل شود.

وی با اشاره به ارزیابی عملکرد شوراهای آموزش و پرورش استان یزد در 14شهرستان و مناطق عنوان کرد: شهرستان‌های مهریز، میبد و اشکذر در ارزیابی‌ها حائز رتبه‌های برتر شدند.

گفتنی است در این مراسم از اعضای شورای آموزش و پرورش استان یزد و فرمانداران شهرستان‌های مهریز، اشکذر و میبد به عنوان رؤسای شوراهای برتر استان تجلیل شد.

ضمنا در این نشست مبلغ 120 میلیون تومان توسط خیریه امام حسن مجتبی (ع) جهت تهیه کفش برای دانش آموزان بی بضاعت به آموزش و پرورش استان اهداء شد.

آدرس کوتاه: