حداقل کردن حداکثر

نکاتی سودمند درباره بهداشت روانی در ایام امتحانات

رئیس اداره مشاوره تربیتی و تحصیلی آموزش و پرورش استان یزد در آستانه برگزاری امتحانات پایان سال نکاتی سودمند درباره بهداشت روانی در ایام امتحانات برای دانش آموزان بیان کرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان یزد، " حمیده رادپور " اظهار داشت : امتحان معیار ارزشیابی دانسته‌ها و توانایی‌های دانش آموزان است  و آنان می‌‌توانید از آن به عنوان ابزاری برای ارزیابی مهارت های یادگیری خود استفاده کنند اما شرایط فیزیکی و ذهنی وجود دارد که عملکرد دانش آموزان رادر حین امتحان تحت تأثیر قرار می‌‌دهد بنابراین دانستن نکات و مواردی که می‌تواند به موفقیت آنها کمک بیشتری کند لازم است.

وی افزود : در شرایط امتحانی سه دسته مراقبت را به دانش آموزان توصیه می‌کنیم که نکته اول شامل مراقبت‌های روانی است، دانش آموزان باید در گام اول با توکل برخدا و با تمرکز بر امتحان و نه نتیجه امتحان کارشان را شروع کنند، تحقیقات نشان داده که اگر دانش آموزان برخود امتحان و یادگیری تمرکز داشته باشند می‌توانند نتیجه بهتری به دست بیاورند.
رادپور گفت : گام بعدی این است که دانش آموزان باید این باور را در خود تقویت کنند که دیگر به آن امتحان و درس فکر نکنند و تمام قوای ذهنیشان متمرکز بر یک امتحان و یک آزمون پیش رو باشد.

رئیس اداره مشاوره تربیتی و تحصیلی اداره کل افزود : برای آزمون و امتحانات استرس هم خوب است هم بد و به طور کلی همیشه داشتن کمی استرس برای افزایش توان و انگیزه برای درس خواندن خوب است اما اگر از حدی زیاد تر شود فقط باعث ضرر کردن دانش آموز می شود. دور بودن از استرس به دانش آموزان در فصل امتحانات توصیه می گردد و از خانواده ها درخواست می گردد  تا شرایط به دور از تنش و استرسی را برای مطالعه فرزندانشان در نظربگیرند.
رادپور گام بعدی  را مراقبت‌های جسمانی عنوان کرد و افزود : این مراقبت شامل تغذیه مناسب، ورزش، تمرین، تنفس عمیق، استراحت کافی می باشند. مصرف کربوهیدرات ها، پروتئین ها  و میوه ها و سبزی ها و آجیل مغزدار  برای تامین آرامش روحی، افزایش عملکرد فکری و هوشیاری و یادگیری بیشتر مفید است.

وی استراحت دادن به چشم در فواصل زمانی مختلف و نگاه کردن به فواصل دور، تحرک بدنی از دیگر نکاتی بود که پرداختن به آن‌ها را به دانش آموزان در فصل امتحانات توصیه کرد.
رادپور تصریح کرد : با توجه به تقارن فصل امتحانات دانش آموزان با ماه مبارک رمضان دانش آموزان روزه‌دار باید بگونه‌ای برنامه‌ریزی کنند تا در ساعات بعد از افطار بتوانند خوب درس بخوانند، زیرا در این فواصل بدن آن‌ها موادمغذی مورد نیاز برای فرآیند یادگیری را دریافت کرده و مغز آن‌ها آماده یادگیری است.

وی کارایی مغز دانش آموزان روزه دار پس از صرف وعده سحری در بالاترین سطح می باشد و اگر دانش آموزان روزه دار بتوانند بعد از صرف سحری بیدار مانده و به مطالعه درسی بپردازند، می‌توانند بیشترین یادگیری درسی را داشته باشند و دانش آموزان روزه‌دار باید زمان‌های استراحت و خواب خود را به ساعات بعداز ظهر تا افطار موکول کنند.

آدرس کوتاه: