حداقل کردن حداکثر

همایش آموزشی توجیهی تدبیر برگزارشد

همایش آموزشی توجیهی تدبیر با حضور رئیس گروه برنامه ریزی، بهسازی منابع انسانی و مدیریت آموزشگاهی وزارت آموزش و پرورش و مدیران مدارس سراسر استان در پژوهشکده تعلیم و تربیت برگزارشد.


به گزارش روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان یزد، مدیرکل آموزش و پرورش استان یزد در این همایش اجرای طرح تدبیر در مدارس را در راستای عملیاتی شدن سند تحول بنیادین دانست و افزود : باید هنرمندانه ، دقیق و اثر بخش سند تحول را به صورت یک طرح ملموس قابل فهم و عینی برای اجرا شدن در مدارس آماده کنیم .
"عباسعلی دانافر" گفت : در سند تحول بنیادین، مدرسه صرفا کارکرد آموزشی ندارد بلکه رسالت اصلی آن بستر سازی برای دستیابی دانش آموزان به توانایی هایی در ساحت های شش گانه است تا آنها را در همه ی زمینه ها رشد دهد و برای زندگی آماده کند .
وی تصریح کرد : اجرای برنامه تدبیر نیز تلاشی برای ارتقای مدیریت مدرسه درمسیر سند تحول بنیادین است و برنامه محوری،مشارکت پذیری و مشارکت جویی ، نظارت و راهنمایی و ارزیابی مداوم و مستمر و ارتقا کیفیت آموزش و پرورش در کلیه نظام ها را در بر می گیرد.
مدیرکل آموزش و پرورش استان یزد با اشاره به برگزاری همایش ملی هویت کودکان ایرانی اسلامی در استان یزد افزود :  این همایش نیز در راستای مهم ترین رویکرد سند تحول بنیادین آموزش و پرورش برگزار می شود.
دانافر با اشاره به اینکه رسالت اصلی آموزش و پرورش تعلیم و تربیت دانش آموزان است گفت : آموزش و پرورش باید در جهت شکل گیری هویت ایرانی اسلامی دانش آموزان فعالیت کند و دانش آموزان را با سیره اهل بیت علیهم السلام آشنا نموده و مفاخر ملی و اسلامی را به آنها معرفی نماید.
وی یکی دیگر از رویکردهای سند تحول را رویکرد فرهنگی تربیتی دانش آموزان بیان کرد و افزود : آموزش و پرورش باید از یک نهاد آموزشی که دانش آموزان را تنها یک متخصص علمی تربیت می‌کند تغییر کند و در زمینه ساحت دینی و اعتقادی، اجتماعی، زیستی، سیاسی، عاطفی مورد توجه قرار دهد.
مدیرکل آموزش و پرورش استان یزد با اشاره به اینکه نگرش خانواده‌ها به پیشرفت دانش‌آموزان نباید صرفا بحث علمی باشد افزود : مبنا و هدف اصلی سند تحول بنیادین این است که باید یک تحول در نوع و نحوه فعالیت آموزش و پرورش در کشور ایجاد شود و از یک نظام آموزشی صرف به یک نهاد اجتماعی که دانش آموزان را بر پایه ساحت های شش گانه تربیت می کند تبدیل شود.
وی تاکید کرد : معلمان باید لذت یادگیری را به کلاس درس بیاورند و از دادن تکالیف بی هدف و وقت گیر به دانش آموزان اجتناب کنند و فرایند یادگیری را در دانش آموزان تقویت نمایند.
دانافر با اشاره به اینکه سازماندهی نیروی انسانی در سال تحصیلی جدید بر اساس عدالت آموزشی صورت گرفته است افزود : سعی شده تا مدارس دخترانه و مدارسی که در حاشیه شهر و روستا ها و مناطق دور افتاده قرار دارند نیز از امکانات مناسبی برخوردار باشند.

" طباطبایی " رئیس گروه برنامه ریزی بهسازی منابع انسانی و مدیریت آموزشگاهی وزارت آموزش و پرورش نیز در خصوص طرح تدبیر و اجرای سه ساله آن در مدارس دوره ابتدایی مباحثی را مطرح نمود .

وی درباره تغییرات در خصوص ساحت های 6 گانه تعلیم و تربیت سند تحول بنیادین در دوره ابتدایی مطالبی را ایراد نمودو همچنین نحوه تدوین برنامه سالانه مدارس و ورود به سایت همگام و بارگذاری آن در سایت را توضیح داد.
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش نیز در ادامه این همایش افزود : در سال های اخیر تاکید بر مدرسه محوری، مدارس جامعه محور، تلاش برای توسعه مدارس پیشرو و تلقی از مدارس به عنوان سازمان یادگیرنده مدنظر قرار گرفته است .
" سعیده بهادر زاده " گفت : بر این اساس امروزه برنامه محوری و تنظیم برنامه عمل مبتنی بر نیازهای واقعی و آینده نگرانه با توجه به امکانات و منابع هر مدرسه مورد تاکید است که برنامه تدبیر درصدد زمینه سازی و کمک به تحقق این امر مهم است .

وی افزود: اجرای برنامه تدبیر به دنبال نهادینه کردن مشارکت جویی، ارزیابی مستمر و بهبود کیفیت عملکرد مدرسه است و مدیر و تیم برنامه ریزی مدرسه در پایان هر سال تحصیلی می توانند شاهد موفقیت های کسب شده خود باشند و از آن لذت ببرند.

بهادر زاده تصریح کرد : در طرح تدبیر تربیت دانش آموزان به صورت جامع و متوازن در تمام ساحت ها با تحقق اهداف دوره تحصیلی دنبال می شود و هدف های دوره تحصیلی ملاک اصلی انجام فعالیتها و اقدامات مدرسه خواهد بود .

وی از کاهش طرح و برنامه ها در معاونت آموزش ابتدایی خبرداد و گفت : بر اساس سیاست محوری طرح ، برنامه های استانی را به مدارس واگذار نموده ایم تا بر اساس طرح تدبیر و موقعیت مدرسه ، مدیر و معلمان نسبت به طراحی و تدوین طرح های خلاقانه و جدید اقدام نمایند.

بهادر زاده شعار امسال آموزش ابتدایی استان یزدرا " تمرکز بر تدبیر، نظارت بر اجراو کیفیت بخشی به یادگیری در بستر شادی " بیان کرد و افزود : امسال در دوره ابتدایی طرح " تکالیف مهارت محور" و در دوره دوم" طرح برنامه ویژه مدرسه" ، ساماندهی تکالیف مدرسه و عدم فشار های آموزشی به کودکان،ممنوعیت استفاده از کتب آموزشی و آزمونها مقایسه ای و رقابتهای فردی، توجه به امر شاداب سازی فضاو آموزش مدارس ، ممنوعیت زبان انگلیس مورد توجه قرار دارد.


 

آدرس کوتاه: