حداقل کردن حداکثر

پیام مدیر کل دفتر آموزش پیش دبستانی وزارت

مدیر کل دفتر آموزش پیش دبستانی وزارت آموزش و پرورش به مناسبت اولین همایش ملی هویت کودکان ایران اسلامی پیامی صادر کرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان یزد، متن پیام " رخساره فضلی" مدیر کل دفتر آموزش پیش دبستانی وزارت آموزش و پرورش به شرح ذیل می باشد :

به نام خداوند جان و خرد

      در راستای عملیاتی نمودن سياستهاي كلان ملي و سندتحول بنیادین آموزش و پرورش ، دفتر آموزش پیش دبستانی از سال 1394 برنامه تکوین و تعالی هویت کودکان دوره پیش دبستانی را تدوین نمود. پس از تصویب و ابلاغ آن دربرنامه های سالانه توسط وزير محترم آموزش و پرورش به عنوان یکی از مهم ترین  برنامه های مصوب ، اجرای آن در کلاس های پیش دبستانی سراسر کشور آغاز شد . از سال 1395 استان یزد  به اتفاق استانهای فارس، قزوین و کرمانشاه به عنوان کمیته معین هویت در دوره پیش دبستانی انتخاب شدند تا هماهنگ کننده و مجری برنامه های ملی از جمله همایش  هویت کودکان ایران اسلامی در دوره پیش دبستانی باشند . از فرصت استفاده می کنم و از زحمات کلیه همکارانم در دفتر آموزش پیش دبستانی و کمیته معین هویت به ویژه اداره کل آموزش و پرورش استان یزد ، تشکر و قدردانی می نمایم.    

   استقبال کم نظیری که با ارسال 2120 اثر از سوی محققان،کارشناسان و مربیان از این همایش انجام شده ، نشان دهنده درک ارزش و اهمیت  هویت و آموزش و پرورش دوره پیش دبستانی به عنوان دو مقوله بسیار مهم در توسعه عدالت اجتماعی و انسجام و وحدت ملی است. یافته های علمی و تجربی نشان می دهد  خاستگاه اصلی شکل گیری و تثبیت هویت، دوران کودکی است و آموخته های دوره کودکی بسیار موثر و معمولا تا پایان عمر ماندگار است.گرچه هویت دارای ابعاد و مولفه های متفاوتی است؛ اما تکوین و تثبیت هویت، مستلزم یکپارچگی ابعاد و ایفای نقش افراد به عنوان انتخابگرانی آگاه است .انتخاب آگاهانه نیز در گرو شکل گیری باورها ، اعتقادات و نهادینه سازی ارزش هاست ؛ که همگی در دوران کودکی شکل می گیرد.

    از سوی دیگر هماهنگی عوامل سهیم در فرایند تربیت ؛منتج به شکل گیری هویت یکپارچه فردی،اجتماعی ،ملی و دینی در بستر فرهنگی می شود. بر این مبنا احترام به خرده فرهنگ ها و پذیرش تفاوتهای فردی و فرهنگی با تکیه بر ویژگی های مشترک ؛مقوله در خور اهمیتی است که مبنای  آن تجارب دوران کودکی و درك ارزشها مبتني بر فلسفه تعليم و تربيت است. این مهم با اجرای فعالیت های تربیتی کلاسی با رویکرد تعالی هویت و رشد متوازن و همه جانبه نوآموزان  با استفاده از بازی، شعرو سرود، قصه، نقاشی، کاردستی، نمایش خلاق، فعالیت‌های علمی و... منطبق با برنامه درسی دوره پیش دبستانی با مشارکت آگاهانه و هدفمند خانواده‌ها محقق می شود .

   امیدوارم برگزاری این همایش و تبیین یافته های پژوهشی موجود در این زمینه، بستر ساز تامل جدی و سرمایه گذاری هدفمند بر توسعه کمی و کیفی آموزش و پرورش دوره پیش دبستانی و استفاده از فرصت طلایی تربیت ، تکوین و تثبیت هویت کودکان ایران اسلامی در اين دوره مهم و سرنوشت ساز گردد.

دکتر رخساره فضلی

مدیر کل دفتر آموزش پیش دبستانی

آدرس کوتاه: